Zoeken
Close this search box.

Papieren tijdschriften verkopen dankzij digitale media

Abonnementenland

Talloze tijdschriftenmakers brengen prachtige publicaties uit, maar hebben moeite om die onder aandacht van de consument te krijgen.

De schapruimte in de detailhandel is al beperkt en neemt eerder af dan toe. Daarom is het belangrijk om aanwezig te zijn op het internet, met name de sociale media. Daar kun je voor een relatief beperkte investering in de tijdlijn van een specifiek publiek efficiënt aandacht vragen voor je product.

Meten is weten

Guido Sanders van Abonnementenland is er duidelijk over: “Print en digitaal staan niet tegenover, maar naast elkaar. ‘Papier’ is nog steeds niet te vervangen als het gaat om informatie overbrengen en de aandacht vasthouden.. Er gebeurt veel digitaal, maar dat is allemaal erg vluchtig. Maar als medium om aandacht te trekken, zijn de sociale media wel ideaal. De kosten zijn relatief laag en je kunt constant de focus op je doelgroep aanpassen. Wat ook helpt is dat de feedback veel makkelijker te verwerken is. Niet meer eens in de zoveel tijd een lezersenquête, maar directe feedback op advertenties en nieuwsbrieven. Wie heeft het onder ogen gehad, wie heeft ergens op geklikt, wat heeft tot conversie geleid. Die gegevens kun je vervolgens weer gebruiken om het contact met de lezer te intensiveren: door ze ertoe te verleiden een abonnement af te sluiten of door je marketingstrategie aan te passen. Ook voor adverteerders is het van belang dat je niet alleen hun doelgroep wílt bereiken, maar dat je kunt aantonen dat je daarin werkelijk slaagt. Overigens is het geen eenrichtingsverkeer: artikelen in een tijdschrift leiden er ook vaak toe dat mensen sites op internet opzoeken om meer over een bepaald onderwerp te weten te komen.”

Losse verkoop heeft het moeilijk

Corona, of eigenlijke de lockdown, heeft voor de losse verkoop via de detailhandel hard getroffen. Inmiddels heeft de verkoop van tijdschriften in winkels zich enigszins hersteld, maar de totale schapruimte die beschikbaar is blijft over het geheel genomen wel krimpen. Guido Sanders: “Veel kopers van losse nummers halen hun favoriete tijdschriften niet langer op in de winkel, maar krijgen het thuisgestuurd. Ze hebben een abonnement afgesloten, of ze kopen hun losse nummers online, bij de uitgever of op platforms als MagVilla. Bovendien is een groot deel van de resterende plekken in het schap al vergeven aan de grote merken van de grote uitgeverijen. Het wordt daarmee steeds lastiger om via losse nummers in de winkel onder de ogen van nieuwe lezers te komen, hoe goed je blad verder ook is. Vroeger deden Aldipress en Betapress veel marketing voor verschillende titels, maar dat is steeds minder het geval. Uitgevers moeten het dus zelf doen, of in elk geval zelf organiseren.”

Een aantal succesvolle bladen, zoals Saar, Ride (van de site Wielerflits), HX Magazine (over heksen) is nog niet zo lang geleden begonnen op het internet. Toen ze daar een flink publiek hadden opgebouwd zijn ze ook papieren tijdschriften gaan maken, en daar bleek de online basis ook interesse voor te hebben. Zo creëerden ze voldoende volume om een blad succesvol te maken. Uitgevers van bestaande bladen kunnen dat pad niet meer helemaal aflopen, er staat immers al een blad, maar ze kunnen wel de methode om een fanbase aan de titel te binden overnemen. Guido Sanders: “Je moet in de hoofden en harten van je lezers zien te komen. Maar daarvoor moeten ze wel eerst weten dat je bestaat. De snelste methode om dát te bereiken is ervoor zorgen dat ze je merk steeds weer tegenkomen.”

Makkelijk contact leggen via sociale media

Sociale media zijn een prima plaats om meer naamsbekendheid op te bouwen. Gericht adverteren op sociale media is op zich makkelijk, maar effectief gericht adverteren is dat niet. “Je moet beginnen met een vrij brede aanpak, de resultaten van analyseren en daarop bijsturen. Het aantal criteria waarop je kunt selecteren is gigantisch, dus daar moet je veel mee experimenteren. Bijvoorbeeld: is de gekozen leeftijdsgroep de goede of moet de grens omhoog of omlaag? Daarvoor moet je eerste eerst weten hoeveel reacties uit de verschillende groepen afkomstig zijn. Is geografische segmentering effectief? En kies je dan voor de ene provincie wel en de andere niet, of het landelijke gebied wel en de steden niet? Daar kom je alleen achter als je het uitprobeert en de resultaten meeneemt bij het opzetten van de volgende campagne.”

SEO-deskundigheid inschakelen

“Bij Abonnementenland hebben wij SEO-deskundigen die precies weten hoe het werkt,” zegt Guido Sanders. “Uitgevers hebben verstand van het onderwerp, het domein waarover hun uitgaven gaan, ze kennen de markt, hebben persoonlijk contact met adverteerders en auteurs en ze moeten de redactie en productie aansturen. Dat zijn al heel veel taken. Daarbij ook nog een succesvolle SEO-strategie opzetten en uitvoeren is makkelijker gezegd dan gedaan. Dat hoeft ook niet: er zijn tal van slimme jongens en meisjes die zich hierin gespecialiseerd hebben en dat graag verzorgen. Ook wij hebben zulke specialisten in dienst.

Daarbij moet de uitgever natuurlijk niet alles aan een externe partij overlaten. Marketingbeleid is één van de kerntaken. Dit beleid kan het beste binnen de uitgeverij bedacht, opgezet en geëvalueerd worden. Bij de specialistische uitvoering kan een externe ondersteuner met zijn of haar vakkennis veel bijdragen aan het succes, maar het stuur moet je nooit uit handen geven.”